NOOIT TE OUD OM TE LEREN

Toen ik in 2016 op 47-jarige leeftijd bij NS in dienst kwam als aspirant machinist moest ik na veel arbeidsjaren opeens weer volop in de leermodus. Dat was wel even schakelen, maar dankzij voldoende motivatie van mijn kant en een goede begeleiding vanuit NS ben ik door alle opleidingen heen gerold en reed ik binnen drie jaar zelfs al over de hogesnelheidslijn. Toch raak je hier nooit uitgeleerd. Allereerst leer je bijna dagelijks nieuwe dingen in de praktijk, want geen dag is hetzelfde en er zijn zoveel verschillende scenario’s die tijdens je dienst de revue kunnen passeren. Maar ook zijn er ieder jaar verschillende verplichte herinstructies omtrent regelgeving en materieel en moet je bijvoorbeeld een meerdaagse opleiding volgen bij de introductie van nieuw materieel.

Om een indruk te krijgen: in de eerste helft van 2023 heb ik 11 certificaten behaald voor (her)instructies van Vertrekassistent, Bevoegd Spoorbetreder, Kleine Blusmiddelen, Privacy bij NS, European Instructions, HSL-Zuid Theorie, HSL-Zuid Simulatie, LHM Regelgeving en Materieel ICM. Daarnaast een driedaagse opleiding voor de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) met daarna een aantal testritten en een opleiding ERTMS Level 2 NL/Delta ’23 (bedoeld om op korte termijn met ERTMS-geschikt materieel onder beveiligingssysteem ERTMS tussen Utrecht en Amsterdam en – in een later stadium – tussen Lelystad en Zwolle te mogen rijden).

Naast deze verplichte opleidingen en E-learnings heb ik in 4 maanden tijd (tussen februari en juni) mijn wegbekendheid mogen uitbreiden van het Utrechtse basispakket (globaal het gebied tussen Alkmaar, Zwolle, Eindhoven en Breda) naar landelijk, met uitzondering van het traject Roosendaal-Vlissingen. Omdat ik sinds februari (op mijn eigen verzoek) in een ander rooster zit waarin (met uitzondering dus van Zeeland) alle trajecten in Nederland zitten moest ik voor 32 deeltrajecten wegexamens doen en onlangs heb ik ook deze fase met het laatste traject Meppel-Groningen succesvol afgerond. Hoewel ik dus niet meer in het ICD/HSL-rooster zit ben ik wel door mijn teammanager gevraagd om ICD-reserve te blijven, zodat ik af en toe ook nog een dienst op de HSL mag rijden en zodoende ook mijn licenties voor regelgeving en materieel niet verlies.

In dit najaar staat er qua opleiding niets meer in de planning, hoewel ik nog wel een keer de opleiding voor de Flirt moet gaan volgen omdat deze ook in mijn rooster voorkomt. Of dat dit jaar nog gaat gebeuren is nog maar de vraag, want er is hiervoor momenteel niet veel opleidingscapaciteit. Maar voorlopig ben ik ook wel even uitgeleerd. Eerst binnenkort even een paar weekjes genieten van mijn vakantie en daarna volop het hele land doorkruisen en iedere dag weer wat nieuws tegenkomen. Want je bent immers nooit te oud om te leren!

Meer info? Contact mij of kijk op:

https://www.werkenbijns.nl/ (vacaturesite NS)

https://noomen.wordpress.com/ (blog)

https://www.boekenbestellen.nl/boek/spoorzichten/ (boek)

Plaats een reactie