PLASCOUPÉ

Plascoupé

De meeste moderne treinen zijn tegenwoordig standaard voorzien van toiletten, maar er zijn bij de NS nog altijd een paar honderd sprinters die zonder wc rondrijden. Het ene type is inmiddels dertig tot veertig jaar oud en staat al op de nominatie om binnen een jaar vervangen te worden, maar de andere, de nog geen tien jaar oude SLT (officieel ‘Sprinter Light Train’, maar in het kader van dit onderwerp door NS-personeel ook wel spottend ‘Sanitairloze Trein’ genoemd) wordt sinds vorig jaar gemoderniseerd met onder andere nieuwe bekleding én, jawel, een heus toilet. Zelfs een zeer ruim mindervalidenexemplaar. Natuurlijk duurt zo’n ombouwactie wel even en naar verwachting zullen pas eind 2021 alle treinstellen zijn voorzien van deze luxe waterclosets. Als treinreiziger is op dit moment de kans dus nog groot dat je op bepaalde trajecten in een sanitairloze trein terecht komt en zul je je behoefte dus eventjes op moeten houden tot het eindstation, een volgende trein of je eindbestemming.
 
Ik stap een paar dagen geleden nietsvermoedend in mijn NS-uniform de eerste klas van zo’n SLT binnen en zie vanuit mijn linker ooghoek een dame op leeftijd heel laag gehurkt tussen de vis-à-vis-stoelen zitten. Ze kijkt niet op als ik haar passeer en lijkt zelfs helemaal in trance. Ik twijfel even of ik haar moet vragen of alles wel in orde is, maar ben bang dat ik daarmee haar meditatie of spierontspanoefeningen abrupt verstoor. Ik ga een paar stoelen schuin achter haar zitten en kijk over de rand van mijn krantje wat er verder gebeurt. Een halve minuut later schiet de lenige dame ineens omhoog, sjort wat aan haar kleren en loopt haastig de coupé uit. Dan zie ik opeens dat ze met iets dat op een oud huzarensaladebakje lijkt richting de nog geopende treindeuren loopt, waar ze het bakje leegt tussen het perron en de trein. Daarna stopt ze het quasi nonchalant in haar handtas en neemt vervolgens weer plaats in de trein, deze keer overigens gewoon op een tweedeklasstoel. Het duurt zeker nog een minuut voordat ik besef waar ik zojuist ongewild getuige van ben geweest. En ik blijk er niet eens zover naast te hebben gezeten wat de spierontspanoefeningen betreft…

20190121_225400

 

Plaats een reactie