Theorietoets B ook binnen!

Op maandag 11 juli kregen we de tweede theorietoets van onze opleiding (Bloktoets B). Deze bloktoets is bedoeld om het kennisniveau van module 1 t/m 17 te toetsen. Ondanks het feit dat er een paar lastige vragen tussen zaten had ik toch maar 4 fout van de 65 vragen. Dit was, uitgedrukt in cijfers, een 9,4 dus daar was ik heel blij mee! Over twee weken krijgen we nog de bijbehorende praktijktoets B, waarbij we om beurten samen met de teammanager een slagje gaan rijden om ook de praktijkkennis goed te kunnen toetsen. Daarna volgen begin augustus nog de theorie- en praktijktoets C die de gehele leerstof van module 1 t/m 20 omvat. Vervolgens volgt op 17 augustus het landelijke theorie-examen (VVRV) en op 29 augustus het mondelinge examen Veiligheidscommunicatie. Daarna is het in principe gedaan met de theorie en gaan we de 50-dagen praktijkperiode in (40 dienstdagen rijden en 10 RET-diensten), afgewisseld met nog een paar materieelmoduledagen.

Op dinsdag 12 en woensdag 13 juli had ik twee vroege rijdende diensten, allebei met dezelfde mentor. Eentje die ik de week ervoor ook al had gehad, dus dat scheelde ’s morgens weer zoeken. Vanwege grootschalige werkzaamheden rondom het station van Utrecht waren de diensten deze week aangepast en ingekort en ze vlogen weer voorbij.

Op dinsdag eerst passagieren naar Gouda, van daaruit met een SLT als Sprinter naar Leiden en vervolgens 2 slagjes van Leiden naar Woerden als Intercity met een DDZ. Daar was ik wel blij mee, want in de eerste plaats kon ik zo mooi oefenen met het gereedmaken, kopmaken en remproeven nemen met de DDZ, wat ik nog wat lastig vond, en ten tweede kon ik de route tussen Leiden en Woerden zo goed verkennen. Waarschijnlijk wordt de praktijktoets B over een paar weken namelijk gehouden op dit traject. Vanuit Leiden was het volgens het dienstkaartje de bedoeling dat we – na de schaft – terug naar Utrecht zouden passagieren via Amsterdam. Na overleg met de dienstindeler mochten we direct vanuit Leiden terugpassagieren, zodat ik mooi in Woerden ‘van boord’ kon.

Woensdag begonnen we met een SLT als Sprinter naar Den Haag. Van daaruit pakten we een VIRM als Intercity, die we via Gouda en Utrecht direct doorreden naar ‘s-Hertogenbosch, waar we schaft hadden. Vervolgens weer met een VIRM terug naar Utrecht en de laatste rit was een slagje naar Almere Oostvaarders met een SLT als Sprinter. Ook deze dienst verloop rustig zonder noemenswaardige problemen. Deze dag nog wel twee keer de treindienstleider gebeld, een keer vanwege een onverklaarbaar rood sein en een keer vanwege het uitblijven van een vertreksein. De eerste was omdat er nog een internationale trein vlak voor ons zat en de tweede was vermoedelijk gewoon doordat ze ons even ‘vergeten’ waren.

20160718_082411
Een VIRM (Dubbeldekker) tussen Woerden en Gouda nabij het A12-viaduct. Op dit punt gaat de baanvaksnelheid van 140 naar 130 k/m uur tot aan Gouda.

Op donderdag hadden we weer een lesdag in Amersfoort, waarbij we nog een keer de gelegenheid kregen vragen te stellen, bepaalde zaken te herhalen en tenslotte kregen we nog twee oefentoetsen. Ook hier slechts een enkel foutje, dus dat zit wel snor!

Op vrijdag had ik een verlofdag en ook op zaterdag en zondag was ik vrij. In dit weekend zijn we met mijn hele schoonfamilie in een te gekke groepsaccommodatie geweest nabij het Brabantse dorpje Reek. Even lekker er tussenuit!

Maandag 18 juli hadden we een bloedhete praktijkdag op het opstelterrein van Amersfoort, de Bokkeduinen. Eerst een flink eind lopen vanaf station Amersfoort in de volle zon en daarna werd de groep in tweeën gesplitst en gingen we wat prakijkdingetjes (zoals aarden, noodgereedmaken en deuren ontgrendelen) oefenen met een VIRM, een DDZ en een SGM. Ook in de treinen was het erg warm en benauwd doordat ze niet bedrijfsgereed stonden en de airco’s dus niet goed werkten. Ondanks de warmte hebben we op deze dag toch nog wel een en ander opgestoken en aan het eind van de middag bleek een van ‘onze’ treinstellen voorgebracht te moeten worden voor de dienst, dus konden we mooi vanaf het opstelterrein meerijden naar ‘de kap’, zodat we van daaruit meteen in onze trein naar huis konden springen.

De rest van deze week zitten we weer binnen voor herhalingslessen, waarvan gelukkig ook twee simulatordagen en dat blijft altijd leuk en leerzaam. Bovendien ben je dan lekker bezig en is het daar erg koel, wat gezien het warme weer natuurlijk een verademing is…

20160714_092558
‘Onder de kap’ van Amersfoort

Plaats een reactie