BAKVISSEN

Bakvissen

Het is een ongekend warme aprildag waarop de thermometer zelfs de 27 graden aantikt. In de vroege avondspits staat op Den Haag Centraal de Intercity naar Amersfoort voorgekoeld klaar voor vertrek. Omdat het betreffende station een kopstation is waarbij alle sporen eindigen op (of beginnen met) een stootjuk stappen veel reizigers bij de eerste de beste deur in en lopen vervolgens door de trein heen om een mooi plekje te zoeken. Ik heb mij net neergevlijd op een van de rode eersteklas stoelen als twee veel te dik opgemaakte tienermeiden met een zware, zoetige walm om hen heen met veel bombarie door het gangpad naar voren lopen. “Hier is nog plek!”, zegt de een. “Nee joh, dit is eerste klas!”, zegt de ander. “Trouwens… wat stinkt het hier!… Vis! Het stinkt hier naar vis! Gatsie! Kom Suus, doorlopen!” Twee dames op de stoelen voor mij beginnen hierop luid te snuffelen. “Ik ruik niks!”, zegt de een. “PARFUM!”, roept haar buurvrouw plotseling, hard genoeg om de langslopende meiden te laten blozen – hoewel je dat door de dikke laag plamuur op hun gezicht eigenlijk niet eens kunt zien – en hun pas te laten versnellen. “GATSIE, PARFUM!”, doet de andere buurvrouw er nog een schepje bovenop, waarop de hele coupé begint te lachen en de meiden niet meer weten hoe ze weg moeten komen.

Even later vertrekt de trein en nog geen twee minuten later komt de deze, waarschijnlijk door een beveiligingsingreep, plotseling met piepende remmen tot stilstand. “O-oh!”, zegt een van de dames voor mij op luide toon, “Nou hebben ze de machinist ook nog bedwelmd!” Wederom gelach in de coupé. Even later klinkt de machinist grappend over de treinomroep: “Remproef geslaagd!” en zonder verdere uitleg komt de trein weer langzaam op gang. “Waarschijnlijk zag-ie een viskar voorbij komen!”, klinkt een droge mannenstem vanuit een andere hoek van de coupé. De dames voor mij beginnen hierop zo hard en aanstekelijk te lachen, dat de rest van de coupé wel mee móet doen. Mijn dag kan niet meer stuk. De lente zit overduidelijk in de lucht.

Plaats een reactie