Kleding en spoornieuws

Afgelopen zaterdag werden 2 grote dozen met bedrijfskleding op mijn huisadres afgeleverd. Gelukkig had ik de dag ervoor mijn garderobekast al flink uitgedund zodat er voldoende ruimte was om alle kleding in op te kunnen bergen. Tenminste… bijna alle kleding, want in het magazijn van de leverancier hadden ze de achterkant van de pakbon over het hoofd gezien, waardoor ik mijn colbert en mijn wintermuts nog miste. Ook bleken de schoenen toch nog een maatje te klein, evenals de regenjas en de zomerveiligheidsjas. Meteen na het weekend maar even melding van gemaakt. De manco-artikelen zouden worden nagestuurd en voor de verkeerde maten moest ik een retouraanvraag doen via de webshop. Dezelfde dag nog de te kleine maten geretourneerd via DHL en nu maar afwachten of deze nog voor mijn eerste werkdag zullen arriveren. Gelukkig kwamen de manco’s vandaag (woensdag) binnen, zodat mijn dagelijkse outfit in ieder geval compleet is. De rest van de spullen zijn iets minder urgent, behalve dan misschien de schoenen, maar gelukkig heb ik zelf ook nog wel een paar nette zwarte schoenen en een paar veiligheidsschoenen in huis.

Het blijft me trouwens verbazen hoe vaak de spoorwegen het onderwerp van het dagelijkse nieuws blijken te zijn. Iets waar ik voorheen nooit echt bij stilstond. Gisteren werd het land opgeschrikt door een vreselijke aanrijding tussen een Arriva-trein en een hoogwerker ter hoogte van Dalfsen. Door de zware klap van de aanrijding op een (beveiligde) overweg ontspoorde het treinstel en kwam deze even verderop op zijn kant in het weiland te liggen. Het gevolg was een enorme ravage, enkele gewonde reizigers (gelukkig zaten er heel weinig in de trein) en – het meest tragische – een machinist die het voorval helaas niet heeft overleefd. Van dat soort dingen schrik ik natuurlijk wel even, maar het schrikt me niet af om toch met volle overtuiging voor deze functie te kiezen. Hoe verschrikkelijk het ook is, relatief gezien is de trein een van de veiligste vervoersmiddelen die er zijn. Dagelijks reizen meer dan 1.000.000 reizigers met NS en het aantal dodelijke ongelukken waarbij inzittenden (reizigers en rijdend personeel) zijn betrokken is over de laatste 13 jaar op één hand te tellen. Wel vinden er regelmatig aanrijdingen plaats met voertuigen of personen. Dit gebeurt vooral op overwegen en stations, waarbij wel onderscheid gemaakt moet worden tussen 3 categorieën: echte ongevallen (waarbij dus geen opzet in het spel is zoals het ongeluk van gisteren), roekeloos gedrag (nog nét even voor de trein oversteken) en als laatste is er helaas ook de ‘vrijwillige keuze’ van de medemens. Meestal verklaard als ‘aanrijding met een persoon’. Wanneer je dat hoort dan weet je eigenlijk al genoeg. Maar als reiziger ín de trein kan je dus relatief weinig overkomen. Ik hoop daar straks als machinist mijn steentje aan bij te kunnen dragen. Mensen veilig en op tijd van A naar B vervoeren. Dat is een verantwoordelijke maar ook een dankbare taak!

Een gedachte over “Kleding en spoornieuws

  1. De bedrijfskleding staat je goed Karel! Hoe zijn de kleren uiteindelijk bevallen? Ik heb van mijn werknemer laatst ook bedrijfskleding gekregen en ik moet zeggen dat het zo’n soort uniform toch wel een prettig gevoel geeft. Ervaar jij dit ook zo?

    Like

Plaats een reactie