Sollicitatie en selectie

Zodra ik er zelf voor de volle 100% van overtuigd was dat deze baan echt geknipt zou zijn voor mij heb ik in november 2015 mijn sollicitatiebrief geschreven.

Het begon echter al met een valse start. Omdat het solliciteren alleen online via de vacaturesite van NS kon, kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat de vacature inmiddels van de site af was gehaald! Had ik dan toch te lang gewacht? De volgende dag maar even gebeld met de afdeling recruitment, waar ze mij vertelden dat de inschrijfperiode voor de betreffende vacature (machinist Utrecht) inmiddels was afgesloten. Helaas was het niet mogelijk om mijn gegevens alsnog per e-mail door te geven en ze gaven mij het advies om de vacaturesite de komende weken goed in de gaten te houden, omdat het ‘best wel eens zou kunnen dat dezelfde vacature over een paar weken alsnog beschikbaar zou komen’.

En inderdaad, op maandag 14 december 2015 stond de vacature ineens weer online. Snel de datum van mijn sollicitatiebrief aangepast naar dinsdag 15 december en deze – na het beantwoorden van enkele standaard vragen – samen met mijn cv doorgestuurd. En nu maar afwachten…

sollicitatieprocedure
de sollicitatieprocedure voor machinist

Op donderdag 24 december werd ik door een recruiter van NS gebeld met een aantal standaard vragen over mijn motivatie, mijn opleiding en werkervaring en wat praktische toelichtingen, zoals salarisindicatie, onregelmatige werktijden en beschikbaarheid. Aan het eind van dit gesprek kreeg ik meteen te horen dat mijn profiel goed aan leek te sluiten bij de vacature en dat ik direct na het kerstweekend gebeld zou worden voor een tweede telefonisch interview.

Op maandag 28 december kreeg ik ’s morgens het verwachte telefoontje van een andere recruiter van NS. Grotendeels waren de vragen en toelichtingen vergelijkbaar met het vorige gesprek, maar deze keer werden de vragen wel wat kritischer en gingen ze dieper op de materie in. Na ongeveer 3 kwartier wisten ze genoeg en werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op het hoofdkantoor van NS in Utrecht op woensdag 30 december!

Licht gespannen maar toch zelfverzekerd kwam ik op 30 december – uiteraard per trein en ruimschoots op tijd – aan bij het hoofdkantoor, waar ik vriendelijk werd ontvangen door een recruiter en een Teammanager Machinisten. Als eerste moest ik een kleurenblindheidstest ondergaan. Je kent het wel, van die cirkels waarin cijfers staan met een iets afwijkende kleurstelling die je als kleurenblinde niet zou kunnen onderscheiden. Ik kreeg een stuk of 8 plaatjes te zien, waarvan ik er 7 duidelijk kon onderscheiden. Maar ergens halverwege zat er eentje die ik niet goed thuis kon brengen. Ik ging er ook maar niet naar gissen en zei daarom dat ik echt niet kon lezen wat voor cijfer daar stond. En dat bleek dus ook zo te zijn want er stond helemaal geen cijfer. Het was een instinker om te checken of je niet zomaar met een willekeurig cijfer zou komen. Een machinist mag namelijk nooit zomaar aannames doen, dat zou ernstige gevolgen kunnen hebben. Poeh… Daar kwam ik goed mee weg.

Daarna volgde een heel open gesprek, waarin wat dieper werd ingegaan op mijn motivatie en waarin een aantal praktijksituaties werd geschetst waarop ik moest aangeven hoe ik daarop zou reageren. Voor mijn gevoel had ik mezelf goed door het gesprek heen geloodst en na 50 minuten mocht ik even in de wachtkamer plaatsnemen, waarna ik meteen zou horen of ik door was naar de volgende ronde. Al na een paar minuten mocht ik weer naar binnen en kreeg ik het verlossende woord: ze wilden graag met mij verder! Na het overhandigen van kopieën van mijn diploma’s en legitimatiebewijs werd meteen een afspraak gemaakt voor de volgende fase in het sollicitatieproces: de psychologische test en assessmenttest. Dit zou op vrijdag 8 januari zijn bij TestNed in Rotterdam. Ik kreeg hiervoor meteen een NS dagkaartje, dus dat was alvast mooi geregeld!

Vrijdag 8 januari 2016. Vanuit Woerden op de trein richting Rotterdam Alexander voor de psychologische test en de assessmenttest. ’s Morgens om 9.00 uur moest ik me melden aan de Hoofdweg in Rotterdam, op 8 minuten loopafstand van het station. Het werd nog even spannend of ik dit wel zou gaan halen, want er was tussen Utrecht en Woerden een seinstoring waardoor alle treinen in de regio vertraging opliepen. Gelukkig had ik qua tijd rekening gehouden met een eventuele vertraging (het blijft toch NS), dus meldde ik me netjes om 8.50 uur bij de receptie van TestNed, het psychologisch onderzoeksbureau dat de tests namens NS zou afnemen. Er waren bij binnenkomst eerst 2 dames en 1 jongeman die allemaal rond de 25 jaar oud waren. Zij werden al eerder weggeroepen en daarna heb ik ze de hele dag niet meer gezien. Als ik het goed begrepen heb waren zij hier voor de functie van trambestuurder. Even later kwamen nog 2 andere heren binnen. Een ervan was een Rotterdammer van rond de 30 jaar die als Medewerker Veiligheid & Service met als standplaats Rotterdam had gesolliciteerd. De ander had grappig genoeg erg veel overeenkomsten met mij: ook 47 jaar oud, woonachtig in De Meern en ook gesolliciteerd naar de functie van machinist in Utrecht, sinds een aantal maanden zonder werk, een MAVO-diploma en zijn diensttijd vervuld bij de marine. Met z’n drieën hebben we gedurende de hele dag diverse tests afgelegd, soms tegelijkertijd en soms na elkaar.

De onderzoeken bestonden uit diverse onderdelen, zoals persoonlijkheidstests, veiligheidstests en functiegeschiktheidstests. Het belangrijkste onderdeel hierbij was de vigilantietest, waar gedurende een lange tijd je concentratie en reactievermogen werd getest. Bijvoorbeeld een half uur lang onafgebroken naar een langzaam knipperend lichtgrijs vierkant staren op je beeldscherm, waarbij dit vierkant af en toe heel kort donkergrijs kleurde, waarna je heel snel op een knop moest drukken. Ook was er een reactievermogentest waarbij je met wisselende snelheden op allerlei audiovisuele activiteiten moest reageren. Zo had je een toetsenbord met 5 kleurenknoppen, een knop voor een hoge toon en een knop voor een lage toon, een voetpedaal links en een voetpedaal rechts. Op je scherm en via je hoofdtelefoon kwamen vervolgens al deze kleuren, geluiden en voetpedalen willekeurig voorbij, waarop je direct moest reageren door de juiste knop of het juiste pedaal in te drukken. De score voor deze test was bij mij ruim boven het gemiddelde , zo bleek later.

animatedgifHQ
voorbeeld van de vigilantietest

Na afloop was er nog een gesprek met een psycholoog, waarbij nog een keer alle facetten van het vak van machinist werden besproken en waarbij meteen werd gekeken of de uitslagen van de tests hier ook bij aansloten. Dat gesprek liep voor mijn gevoel ook prima, alleen bleek dat ik bij de persoonlijkheidstests te veel vragen had beantwoord met ‘Geen antwoord’. Dat kwam omdat ik alleen kon kiezen uit ‘Ja’, ‘Nee’ of ‘Geen antwoord’. Wanneer ik een vraag niet met met volle overtuiging met ‘Ja’ of ‘Nee’ kon beantwoorden koos ik dus maar voor het neutrale ‘Geen antwoord’. Omdat ze hierdoor dachten ze dat ik deze vragen niet goed had begrepen, mocht ik nog even opnieuw 240 persoonlijkheidsvragen beantwoorden waarbij ik deze keer wel steeds kon kiezen uit 5 antwoorden: ‘zeer van toepassing’, ‘enigszins van toepassing’, ‘neutraal’, ‘nauwelijks van toepassing’ of ‘nooit van toepassing’. Daarbij werd wel gevraagd of ik ook hier het neutrale antwoord zoveel mogelijk wilde negeren. Na ongeveer een half uur was ik ook hiermee klaar, waarna ik mij ging afmelden bij de administratie. Daar kreeg ik te horen dat de laatste vragenlijst nog moest worden beoordeeld en dat ik na het weekend (op maandag) de uitslag te horen zou krijgen. Ik had gehoopt dat ik de uitslag meteen te horen zou krijgen, dus nu moest ik nog een weekendje geduld hebben. Inmiddels waren de andere kandidaten al vertrokken, dus ik heb ook geen idee hoe het hen verder is vergaan. Misschien kom ik ze later nog wel ergens tegen op of langs het spoor.

Op maandag 11 januari werd ik rond 10.00 uur gebeld door de psycholoog die mij die vrijdag ervoor had gesproken. Zij feliciteerde mij meteen met de positieve uitslag! Ik zou de testresultaten na enkele dagen per e-mail ontvangen, waarbij ook NS een kopie zou ontvangen.

’s Middags werd ik meteen weer gebeld door NS dat zij telefonisch al hadden vernomen dat ik met vlag en wimpel door de tests was gekomen en dat zij meteen alvast de datum wilden doorgeven voor de medische keuring (20 januari), de datum voor het arbeidsvoorwaardengesprek (27 januari), de datum waarop ik (onder voorbehoud) in dienst zou treden (7 maart) en de datum waarop de opleiding zou beginnen (14 maart). Er waren nog wel 2 voorbehouden: dat ik medisch in orde zou worden bevonden en dat de gesprekken met de 2 door mij opgegeven referenties, 2 oud-werkgevers, positief zouden worden beoordeeld. Het moet nu dus wel heel raar lopen als ik op 27 januari niet op het hoofdkantoor in Utrecht zit om mijn krabbel te zetten! In mijn referenties heb ik alle vertrouwen, dus op naar de medische keuring!

Op woensdag 20 januari werd ik om 13.30 uur verwacht voor de medische functiegeschiktheidskeuring bij MaetisArdyn/Zorg van de Zaak Health Services in Utrecht. Omdat deze locatie zich op Kanaleneiland bevond en er parkeergelegenheid voor de deur was ben ik er deze keer met eigen vervoer heengegaan. Nadat ik mij eerst had aangemeld werd ik binnengeroepen door een vrouwelijke arts die eerst een aantal onderzoeken ging uitvoeren. Eerst in een geluidsdichte, benauwde cabine voor een gehoortest en daarna een ogentest op lange en korte afstand. Daarna werd ik gewogen en gemeten. Vervolgens werd mijn bloeddruk gemeten en mijn bloedsuikerspiegel bepaald door een prikje in mijn vinger. Als laatste werd er een hartfilmpje gemaakt. Een stuk of tien zuigkappen op mijn bovenlichaam en op mijn onderbenen en daarna een paar minuten ontspannen blijven liggen. Dat lukte wonderwel aardig, en de resultaten van mijn bloeddruk en mijn hartslag werden dan ook positief bevonden, evenals de overige onderzoeken. Daarna mocht ik even terug naar de wachtkamer om te wachten op de oproep van een andere arts, die mij nog aan een lichamelijk onderzoek moest onderwerpen.

Al wachtend in de wachtkamer zag ik opeens een bekend gezicht binnenkomen. Het was Martin, die ik tijdens de psychologische test in Rotterdam ook al had ontmoet. Hij was dus ook door en we feliciteerden elkaar met het feit dat we dus geen concurrenten voor elkaar waren voor dezelfde job maar collega’s zouden worden op dezelfde standplaats. Hij zou net als ik ook op 7 maart in dienst komen bij NS en ook een week later met de opleiding beginnen. Dan zouden we het hele traject dus samen gaan doorlopen, in ieder geval wat het theoriegedeelte betreft in Amersfoort. We hebben meteen onze gegevens uitgewisseld, dat kan altijd handig zijn. Even later werd ik binnengeroepen bij de onderzoeksarts. Die liep samen met mij de – vooraf ingevulde – vragenlijst door en de uitslagen van de onderzoeken van daarnet. Ook heeft hij nog met de stethoscoop naar mijn longen en hart geluisterd en nog wat lichaamsfuncties gecheckt. Alles was prima in orde, maar omdat mijn gehoor een heel klein beetje afweek van het gemiddelde op mijn leeftijd mocht de betreffende arts nog geen definitieve uitslag geven van de test. Maar omdat mijn gehoor ruimschoots boven de gestelde norm zat hoefde ik me daar geen zorgen over te maken. Toch wachtte ik de officiële uitslag nog even af, die zou de volgende dag per mail binnenkomen. Omdat Martin na mij een afspraak had heb ik hem verder niet meer gesproken, maar ik ga er maar vanuit dat hij ook goed door de onderzoeken is gekomen. Als het goed is zie ik hem dan volgende week weer terug bij het arbeidsvoorwaardengesprek in Utrecht.

De volgende morgen (donderdag 21 januari) werd ik keurig volgens afspraak teruggebeld door een dame van NS die mij (nog steeds onder voorbehoud van de uitslag van de medische keuring) feliciteerde met mijn aanstaande aanstelling als (aspirant) machinist. Ook werd de laatste afspraak voor het arbeidsvoorwaardengesprek op 27 januari definitief bevestigd en de data van indiensttreding en de start van de opleiding (respectievelijk 7 en 14 maart).

Een dag later kwam dan eindelijk het laatste verlossende mailtje van de onderzoeksarts: ik was volledig goedgekeurd! Hoewel ik nu wist dat ik eigenlijk al was aangenomen, hield ik toch nog steeds een slag om de arm totdat ik volgende week echt mijn krabbel zou gaan zetten onder het arbeidscontract. Maar dat was slechts nog een formaliteit!

 

15 gedachtes over “Sollicitatie en selectie

  1. Hallo Karel,
    Ik ben volgende week ook uitgenodigd op het hoofdkantoor in Amersfoort waar ik mijn competenties mag gaan bespreken én een goede motivatie op tafel mag leggen. Dit was vandaag in het telefonische gesprek nog wat te weinig uitgediept. Hierover ook mijn vraag: wat kan ik verder nog aanvoeren behalve de ‘geijkte’ antwoorden? Ik wil dit echt heel graag en wil dan ook met de juiste antwoorden komen! Heb zo’n assessment ook nog nooit gedaan, en merk dat je niet met wat simpele antwoorden wegkomt. Heeft u goede tips voor mij?

    Like

      1. Hallo Karel,

        Ben inmiddels aangenomen en heb 18 oktober introductie en start 23 oktober met de opleiding. Heb er zin in.
        MVG

        Like

  2. Hoi Karel,

    Leuk om dit zo uitgebreid te lezen. Ik zit nu ook in de sollicitatie procedure van Machinist. Ik heb volgende week mijn motivatie gesprek. Ik lees in je verhaal niets over test in de simulator tijdens de sollicitatie procedure. Heb jij die niet gehad?
    Weet niet of je nog reageert blog is van lang geleden zie ik.
    Groetjes Erwin

    Like

    1. Hoi Erwin, zoals je ziet reageer ik nog steeds op berichten op mijn blog! Leuk dat je machinist wil worden!

      Er is tijdens de sollicitatieprocedure nog geen simulatortest. Als je door de eerste gesprekken heen bent dan resten nog 2 belangrijke stappen: de psychologische test (logicavragen beantwoorden, reactievermogentesten, concencentratietesten, gesprek met psycholoog) en de medische keuring. Met de simulator krijg je pas in de opleiding te maken.

      Succes volgende week en wie weet tot ziens!

      Karel

      Like

      1. Ik heb 11 augustus de test bij testned in Amstelveen. Ik ben nu al zenuwachtig. Doe niets anders dan oefenvragen maken ben zo slecht in cijferreeksen diagrammen
        Figuren uitvouwen ect.

        Geliked door 1 persoon

  3. Beste Karel,

    Wat leuk om al jouw ervaringen en tips te lezen.
    De afgelopen maanden heb ik de sollicitatieprocedure voor machinist bij de NS doorlopen en heb 16 januari de keuringsdag gehad bij Human Company in Amersfoort. Helaas ben ik er niet doorheengekomen vanwege de vigilantietest. Voorafgaand aan de test heb ik een aantal aspirant machinisten gesproken die mij hebben verteld hoe die test eruit zag; namelijk het witte scherm met een grijs blokje zoals ook op jouw website staat. Dus op deze test had ik mij mentaal ingesteld. Tot mijn grote schrik heb ik een heel andere test gekregen.
    Bij deze test zie je een grote groep stipjes in verschillende primaire kleuren. Ik moest in 1 sec beoordelen of ik tussen alke andere stippen 5 stipjes kon ontwaren van DEZELDE kleur. Als dat zo was moest ik op de linkerknop drukken. Tegelijkertijd moest ik op 3 rondjes/lampen letten die achtereenvolgens ergens op het scherm oppopten in een patroon van wisselende kleuren. Dus bijvoorbeeld wit, geel, rood, en dan groen, blauw, geel, enzovoort. Aléén als ik het patroon groen, geel, rood zag moest ik op de rechterknop drukken. Dit ging een half uur onafgebroken door.
    Ik vond deze test eigenlijk niet te doen.
    Tot dusver heb ik ook niemand gevonden die deze test heeft gedaan. Ik vraag me dus af waarom ik deze test heb gekregen waarover ik ook online niets terugvind. Omdat het op deze test is stukgelopen, en ik dat héél jammer vind, probeer ik te achterhalen of ik niet een te zware test heb gekregen. Zodoende ben ik op jouw blog terecht gekomen. Mijn vraag is: ken jij deze test?
    Ik blijf namelijk met het onbevredigende gevoel zitten dat als ik de vigilantietest met het grijze blokje had gekregen, ik het misschien wel had gehaald. Omdat ik met niemand die dezelfde test als ik heb gehad kan vergelijken, heb ik geen referentie.
    Kan jij mij misschien adviseren?

    Alvast hartelijk dank voor je tijd, groet Hiskia

    Like

    1. Hoi Hiskia!
      Jammer dat je niet door de test bent gekomen. De test met het knipperende blokje is een concentratietest: hoe lang kun je onafgebroken geconcentreerd blijven? Daarnaast heb je de reactievermogentest. Daar moet je inderdaad snel kunnen reageren met bepaalde patronen en kleuren, dus dat herken ik wel, alleen niet precies zoals jij het omschrijft. Ik kan met haast niet voorstellen dat je een verkeerde test hebt gekregen, maar het zou kunnen dat de testen er tegenwoordig anders uitzien. Wat ik ook weet is dat behoorlijk wat mensen deze test niet goed doorkomen en dat je er eigenlijk niet echt op kunt oefenen. Je hebt het wel of je hebt het niet. Als machinist moet je in sommige situaties heel snel kunnen handelen, dus een aantal handelingen snel achter elkaar (of tegelijkertijd) in een bepaalde volgorde kunnen uitvoeren. Het enige advies dat ik je kan geven is om het over een aantal maanden nog eens te proberen, misschien gaat het dan beter of krijg je weer een andere test. Ik weet ook dat er bij iedere reactievermogentest een moment komt waarop je het niet meer bij kunt houden en je de draad kwijtraakt. Dan is het zaak om je rust te bewaren en het patroon weer op te pikken. En de uitslag van de psychologische test is een optelsom van alle testen en testvragen, dus het kan ook best zijn dat je op andere onderdelen ook iets te weinig hebt gescoord. In ieder geval succes gewenst met je verdere carrière, wellicht toch nog op het spoor!

      Like

      1. Dank voor je snelle reactie op deze zondagmiddag. Voor de zekerheid: de reactievermogentest heb ik ook gehad met de pedalen, koptelefoon (hoge en lage toon) en de kleuren in het scherm en dat je dan moet drukken op de corresponderende kleurknop op je display. En ook dat dat steeds sneller en sneller gaat en dat je er dan voor moet zorgen dat je niet achter de feiten blijft aanlopen maar je weer “herpakt”. Ik heb het echt over de verdeelde- en verlengde aandachttest waarop ik onvoldoende heb gescoord. Maar iedereen die ik van tevoren over de testdag gesproken heb waarschuwde mij voor de reactievermogentest met de pedalen enz. (dat die heel pittig is). Die kreeg ik bij Human Company als allereerste en daar ben ik doorheen gekomen (bleek later). Dus toen ik díe gehad had dacht ik bij mezelf: hè hè dit heb ik gehad, kom nu maar op met de rest…. Maar TOEN kwam deze vreselijke test en dat is mij dus heel heel rauw op mijn dak gevallen omdat deze test zoveel moeilijker was dan ik mij had “voorgesteld”. Anders gezegd: in mijn beleving moet je bij de blokjestest lang naar iets (het blokje) kijken en waarnemen als deze (twee keer achter elkaar?) van kleur verschiet in combinatie met een geluidssignaal (als ik het goed begrepen heb) terwijl ik een test kreeg waar zoveel tegelijk op het scherm gebeurde dat het niet bij te benen is. En werkelijk niemand die ik heb gesproken of waarover ik lees online heeft het over deze verdeelde- en verlengde aandachttest gehad en misschien herkent iemand dit wel als men dit leest? Ik wil niet zeggen dat ik de vigilantietest met het blokje wél gehaald zou hebben (zoals jij terecht zegt: het is iets wat je moet hebben en dat kun je niet oefenen) maar ik zal het nooit weten. Eerlijk gezegd zou ik het liefst de vigilantietest met het blokje “los” willen maken en als ik die wél zou halen zou ik opnieuw gaan solliciteren. Maar om nu het hele traject opnieuw te doorlopen met de kans dat ik weer dezelfde vigilantietest krijg…. dat zie ik niet (meer) zitten. Voor alle duidelijkheid: de psycholoog heeft mij de test zelfs nog een keer laten doen want het bleek dat het hier nog om hing, dat is het zure….Ik hoop op nog een reactie.

        groetjes Hiskia

        Like

  4. Goedemiddag, even een vraagje:

    De testen waarover jullie het hebben, krijg je die uitgelegd en moet je meteen kunnen presteren?

    Gr Jurrien (beginnend sollicitant bij de NS, die een beetje bang is geworden door de beschrijvingen hierboven)

    Like

    1. Hoi Jurrien, je krijgt voor iedere test goed uitgelegd wat precies de bedoeling is. Mocht het toch niet helemaal lekker gaan krijg je soms (als de rest van de testen bijvoorbeeld wel allemaal goed gingen) nog een herkansing. Laat je vooral niet afschrikken en laat het gewoon op je af afkomen. Succes!

      Like

      1. Hoi Jurrien, je krijgt steeds 10 minuten à een kwartier om de test te “oefenen”, de echte test gaat alleen wel sneller. Vaak is het op het allerlaatst van de oefentijd een korte indruk van de snelheid waarmee de echte test gaat. Wat “meester” Karel ook zegt: ga er gewoon open in. Op de capaciteitentest kun je je enigszins voorbereiden (cijferreeksen, analogieën bijvoorbeeld) door te oefenen op http://www.123test.nl. Dat heb ik wel gedaan en dat was erg fijn merkte ik wel, dan kijk je er niet meer zo vreemd tegen aan. Maar de andere testen kun je niet oefenen en moet je gewoon doen met een uitgerust hoofd. Ik vind het alleen jammer dat ik een andere vigilantietest heb gehad dan iedereen die ik erover gesproken heb en daardoor mij daar wat alleen in voel. Maar genoeg daarover. Karel, jij ook bedankt voor je reacties. En jij Jurrien, veel succes met solliciteren en Karel: heel veel werkplezier (want het is overduidelijk dat je dat hebt!!). Houden zo!!

        Groet Hiskia

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie